RSS

Mengapa Perlu membaca Al-Quran, walaupun tidak memahaminya..?


Assalamualaikum..
pagi yang sangat tensyen..
sebab stuck dalam jammed 2 jam tak bergerak..
tau tau ape punca nye..huhu..
abaikan..

arini cikkin rase cam nak share satu cite ni..
tadi bukak fb..terbaca notes kat wall member..
kisah Mengapa Perlu membaca Al-Quran, walaupun tidak memahaminya..?
jangan tak tau..ade juga mereka yang jarang menyelitkan aktiviti baca quran dalam diari harian..dengan pelbagai alasan..alasan tak faham maksud ni pon memang femes laa kan..oleh itu..meh kite baca sesama..moga dapat dapat menjadi pengajaran dan menjadi iktibar pada kita..=)



~Ini adalah satu kisah yang sangat menarik. Semoga dengan cerita ini hati anda akan terbuka tentang membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik daripada kisah yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.

Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang di baca?.
Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk dan meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya.

Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun, dan jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya. Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’ Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan perlahan dia menoleh kepada cucunya sambil berkata, ‘ Bawa guni arang batu ini ke sungai dan bawakan saya seguni air.’

Budak lelaki itu buat seperti apa yang disuruh, tetapi semua air itu membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Orang tua itu ketawa dan berkata. ‘ Awak hendaklah berjalan lebih cepat untuk yang akan datang,’ dan meminta cucunya ke sungai bersama dengan guni arang batu untuk cuba sekali lagi. Kali ini budak lelaki itu berjalan lebih laju, sekali lagi guni itu kosong sebelum dia tiba ke rumah. Terlalu letih, dia memberitahu Atuknya bahawa mana mungkin untuk membawa air di dalam guni, dan dia pergi untuk mengambil baldi. Orang tua itu berkata, ‘ saya tidak mahu sebaldi air, saya mahu seguni air. Anda tidak cukup kuat mencubanya.’ dan dia menuju ke pintu melihat cucunya mencuba lagi.

Pada katika itu, budak lelaki itu sudah tahu bahawa tidak mungkin dapat membawa air di dalam guni hingga ke rumah, tetapi untuk tidak menunjukkan apa-apa reaksi kepada Atuknya dia berlari seberapa laju yang dia boleh, semua air yang di bawa masih membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Budak lelaki itu sekali lagi pergi ke sungai dan berlari secepat mungkin dengan seguni air, tetapi apabila sampai kepada Atuknya, guni tersebut sekali lagi kosong. Meletihkan, katanya,’ tengok Atuk, tak guna!’ ‘ Jadi anda fikir ianya tidak berguna?’ Orang tua itu berkata,’ tengok guni itu.’

Budak lelaki itu melihat akan guni tersebut dan buat kali pertamanya dia sedar bahawa guni tersebut sudah berubah. Ia telah bertukar daripada guni lama yang kotor bekas arang batu menjadi begitu bersih, luar dan dalam.

‘Cucuku, itulah yang akan berlaku jika anda membaca Al-Quran. Anda mungkin tidak faham ataupun ingat kesemuanya, tetapi apabila anda membacanya, anda akan berubah dengan sedirinya, dalaman dan luaran. Itulah kurniaan Allah s.w.t. dalam kehidupan kita.’~


daripada cerita ini..dapat diibaratkan..hati kita seperti guni arang yang kotor itu..jika kita rajin membaca Al-quran..walau tidak memahami keseluruhannya..lama kelaman..ia akan berubah menjadi bersih..wallahualam..~ 

oleh itu..wahai rakan2..janganlah jadikan Alquran sebagai kitab hiasan..atau pelengkap cukup dulang hantaran semata...mari laa kite rajin2 membaca al-quran..walau sepotong ayat sehari..insyaallah..sama2 laa kite saling mengingati..~



k laa..just nak share..nak sambung buat keje..tadi masuk lambat..hikhikhik..
eh..lupe..sumber artikel dari SINI





ppsstt..mudah-mudahan hati dan akalnya terkesan pabila membacanya..amin~






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Weekend yang penat..TAPI!!! ENJOOYYY!! =))

assalamualaikum...
hye sume..
happy mood on the monday blues..
wahahahaha...
kenapakah? 
sebabnye..weekend saye sangat padat dan meriah sekali kali ini..=)

Sabtu:

plan asal nye nak pegi jalan TAR..nak carik kaen baju batik buat hantaran, sejadah, tudung & beberapa barang yang difikirkan perlu..tapi tak jadi ke sana..sebabnye..mama kate kawan die da bawakkan baju batik tu..kitorang tinggal pilih je..so..da alang2 keluar..terus laa..memanjangkan kaki ke IKEA..walaupon tau sale da abis..tapi motif g IKEA adalah untuk dapatkan idea deco untuk bilik pengantin..kitorang g IKEA gengan Anong & anak2 die skali.. dapat laa jugak ideanya sedikit sebanyak.. tapi nak terus beli..gaji x masuk lagi..huhu..

lepas ke IKEA..kitorang g cari kain baju melayu pengapit lelaki kat Gulati's Wangsa Maju..setel lagi satu perkara..tinggal nak tempah je..=) pastu kitorang singgah Wangsa Walk pulak..sebabnye..nak g cari baju untuk Pre-Wed shoot esoknye..konon2 themenye..back to school..pastu ade laa sket gamba x pakai baju skolah..kitorg nak pakai baju putih..tapi oleh kerana x de baju putih..kene laa cari kan..hihi..(tapi..baju tu x sempat lagi digunakan..sebab tukar program..huhu..)

kejap je kat wangsa walk..lepas beli baju..tinggal kan Anong dan anak2 kat ctu..kitorang terus balik kajang..tapi singgah town kejap..cari barang buat hantaran..=)) the idea da ade..nak test2 dulu..so beli barang sket2 je dulu..hihi..leter kite share ye..(~_^!)

sampai rumah..gosok baju sekolah untuk esok..tdo..~

Ahad:

pagi2 en tunang da datang amik..untuk pegi photoshoot..kumpul2 kan pelakon tambahan..pukul 10 kitorg gerak g lokasi kejadian..@ sekolah mama..huhu..kerana theme photoshoot ni back to school..sampai lokasi..tukar baju..tunggu team Pencerita datang..da siap tukar baju sekolah..ade plak budak2 skolah siap ngorat lg..hihi.." skolah mane ni..boleh kenal??" haha.." dik..ko x tau ke akak ni da nak kawen..haa..." lawak betul budak2 ni..=)

kitorang start shoot pukul 11 lebey camtu..sampai last scene..pukul 6 ptg..fuhh..penat..tapi kitorang enjoyy!! terima kasih pada kawan2 yang sudi luangkan masa..ewan, lutfi, pajin, wardah, wan, sara & aizat..kalo korang x de..x meriah laa shooting ni..

act..perasan x? aritu cikkin penah tanye..pre-wed photoshoot ke videoshoot...last2..kitorang buat 2 2 kot..hahah..x sure mane satu yang jadi..macam buat drama pendek pon ade..huhu..da namenye di sponsor..jadi..kami hanya menurut perintah..hihi..but still..kitorang enjoy sgt semalam..teringat zaman2 kene tackel kat skolah..tp boo layan..hahah...

this special thanks goes to..abg aleh a.k.a azrul pencerita..dengan team Pencerita.net..atas curahan tenaga..idea & sume laa..hihi..=)

hasilnye...belum siap lagi..x tau laa ape jadi..kot2 x jadi or memalukan ke nnti.. cikkin x tunjuk laa eyh..aci x? huhuhu..saje gebang2 dulu..sebagai kenangan..hihi..=)

budak skolah minum air sirap..hihihi..=)

sebelom tgk drama cikkin yang cengkononnye tu..meh layan montage nikah dari team Pencerita ni..ENJOY!!





pssstt..biar rasa itu saya disimpan sendiri..agar rasa percaya itu tidak pudar..mudah-mudahan ianya tidak memberi kesan yang mendalam..~


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Take 5 Friday..=)

Assalamualaikum..
hye pembaca sekalian..
Selamat hari jumaat yang mulia..
(yess!! da hari jumaat!!! lalalla)

kite tinggalkan kisah jiwa kacau di entry yang lepas..
harini nak menjawab tag Hanya 5 dari Puan Lala..
ye..5 je..x yah lebih2..



so..mari mulakan..

5 Nama Samaran

  1. Syaz
  2. Cikkin
  3. Ikin
  4. Syikin
  5. Syazratul

5 Tarikh Penting

  1. 8186
  2. 1186
  3. 14201
  4. 10410
  5. 14558

 5 Perkara Saya Buat Semalam

  1. Pegi keje
  2. Buat kerja
  3. pergi kajang beli barang buat hantaran
  4. makan/layan anak buah/mandi
  5. tido

5 Perkara Buat Saya Heppi

  1. Be with my family + anak2 buah
  2. buat aktiviti bersama en tunang (wedding preps especially..=))
  3. window shopping
  4. maen internet
  5. tidur

5 Sebab Jawap Soklan

  1. sebab kene tag ngan puan lala..=)
  2. saje suke2...
  3. sebab harini hari jumaat
  4. sbb nak tag kawan lain plak..
  5. sebab nak stop buat kerja jap..erk..hihi..=)

5 Orang Yang Saye Nak Tag

  1. Kakak Kasut Pink
  2. Cik Dia.Honey
  3. Cik Dyll
  4. Cik Puteri
  5. Cik Kina



fuhh..DONE! 
ok..nak sambung buat kerja..
petang nanti update skit lg ye..insyaallah..=)


pssstt..kita hanya merancang..tuhan yang menetukan..~




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

The Perfect Canvas!!

Assalamualaikum..
Good morning semua..

haaa...sape penah dengar pasal The Perfect Canvas??

ala..diorang yang jual canvas secara online tu.. macam2 jenis canvas kite boley tempah dengan mereka ni.. hanya emailkan mereka gambar yang kite nak ke alamat email  mereka :theperfectcanvas@gmail.com..mereka akan printkan atas canvas yang cantik dan ianya sangat sesuai dan menarik untuk dijadikan hiasan di bilik tidur, ruang tamu mahupun lokasi terselindung di rumah kamu..bestt!!

ada berjenis-jenis produk canvas yang ade kat TPC ni .. korang boleh pilih yang bersesuaian dengan jiwa korang..antaranya mereka ada produk seperti yang kat bawah ni..

White Boreder Canvas

Split Canvas
Fabric Canvas
Full Wrap Canvas
 
macammana dengan size dan harga? jangan risau.. boley tengok kat bawah ni..or klik sini --> Sizes & Prices

sila klik untuk gambaran lebih jelas..=)

korang jangan pening-pening..macam2 boleh kat TPC ni..nak letak multiple gamba dalam satu canvas pon boley..nak letak caption /massage kat atas gamba pon boley..kalo b2b yang nak cari art stand pon diorang ade...boley contact TPC terus k..untuk keterangan lanjut..
 
The Perfect Canvas

C-5-10 Vista Hatamas

Jalan Hatamas Utama
Bukit Hatamas
43200 Cheras
Selangor, Malaysia


013-2897630
013-3997630

theperfectcanvas@gmail.com



tau.. ramai b2b carik yang ni kan..=)


haa...menarik tak?  menarik kan..cikkin pon memang nak place order dengan diorang ni..tapi tak sampai-sampai lagi hajat tu..sebabnye tak jumpe lagi gamba yang menarik untuk dicanvaskan..hihi..tapi da memang dapat green lite dari en tunang..nak hias bilik pengantin katenye..hehehe..YEAYY!! so..kawan2..x yah susah2 korang nak g cari tempat buat canvas tu..terjah je blog mereka The Perfect Canvas..emailkan gamba korang..buat payment..tunggu jap..pas seminggu..insyaallah korang dapat call yang mengatakan canvas anda telah siap..hehe...

bagi rakan2 yang tak tau plak nak buat ape ngan canvas tu...meh cikkin bagi gambaran sikit ye..kalo cikkin & en tunang nak letak canvas ni kat bilik pengantin..cam tertarik dengan idea cik KINA. .nak letak kat kepala katil jugak.. hihihi..

kalo camni gune Split Fabric Canvas..hehe..memandai..=)

bagi yang sedang mencari idea pelamin..boley guna idea mereka ni..sgt cun..menarik tertarik ko memang da bomb ok..!!



haa..ape kate anda..cantik kan pelamin ni..


Justeru itu..sebenarnya..sempena usia mereka mencecah 1 tahun  ni...mereka mengajak all bloggers untuk promote bisness diorang...3 pemenang bertuah akan dapat special Prizes dari mereka..free canvas printing for 3 winners!! yeayy lagi!!! sebab tu laa ade entry ni..ngee~~ so hari ni..moh kite tempah canvas ramai2..join contest ni pon lagi laa digalakkan..moh laa kengkawan..mana tau ade rezeki..=)


oh..sebelum terlupa..tarikh tutup penyertaan adalah pada 1st MAY 2011





pssstt...tak salahkan kalo mencuba..rezeki masing2..sekadar berkongsi kegembiraan dan menyahut cabaran..=)






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pabila semakin hampir..~


assalamualaikum...




wahai rakan2 sekalian..
penah tak sampai satu tahap korang rase..

"argghh..cepat laa abis sume ni.."
"cepat laa setel hal majlis ni.."
"bila laa nak sampai hari itu.."

bila keluar persoaalan tu..
bukan sebab da gatai no nak berlaki..
tapi lebih kepada..

"oh..kalo da selesai..saya takkan tukar pilihan lagi.."
"oh..kalo da selesai..saya x payah pening nak deco2 camne lagi.."
"oh..kalo da selesai..saya tak payah gado dengan die kalo dia x mo teman saya cari barang itu ini lagi.."
"oh..kalo da selesai..saya mesti menikmati hari2 dengan tenang, gembira..tanpa perlu risau lagi.."

hanya ini yang saya mahukan..saya tak mahu mereka risau lagi..

"saya harap semua berjalan lancar.."
"saya harap sume berpuas hati.."
"saya harap tiada siapa yang berkecil hati lagi.."
"saya harap ibu ayah gembira dengan majlis ini.."


"saya harap mereka mendoakan yang terbaik buat saya dan keluarga.."

p/s:
"eh..macam mana ye kalo x jadi seperti yang kite dok fikir & rancangkan" 
..berserah dan pasrah..kerana DIA lebih mengetahui ..





pssstt...saya sedang menikmati masa saya yang semakin suntuk..moga semuanya berjalan sebaiknya..=)




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 month to go...


assalamualaikum...

2 month to go..
perkara yang belom di setelkan..

  1. bunga telur for nikah --> belom cari
  2. bunga telor for sanding --> konon nak DIY..but x tau sempat ke x..=(
  3. deko bilik --> anong
  4. deko gift untuk kawan2 -->  idea da ade..buat blom~ inspirasi here
  5. doorgift untuk nikah & cukur jambul --> blom cari
  6. deko hantaran--> mummy da bising sbb x komfirm lagi nak yang camane..=p
  7. skrip MC --> bagi cik uya love story & tentatif by April
  8. list jemputan --> on going

yang urgent!!

  1. map taman botani --> sape penah dapat kad wedding kat taman botani purajaya? nak scan peta die boley..? or sape boley tolon lukis peta?
  2. comfirm hotel --> en tunang setelkan
  3. comfirmkan gimik --> da ade nak spoonsor..=)
  4. borang nikah --> adehh~
 

actually last weekend ade meeting ngan WP (meeting untuk progress majlis belah en tunang) tapi ade beberapa perkara untuk majlis belah cikkin yang di update..map yang diorg scan macam x clear..so kene cari map lain..yassin for nikah da siap cop..cantik!! *suke* baju nikah kitorang x sempat lagi nak fitting2..sebab aritu pon sampai lambat..tapi yang mengecewakan..CIKKIN GEMOK.!! muhahaha..ukuran sume naek berbanding time ukur baju nikah..(argghh..may b die tersilap ukur..huhu)..pastu semalam ade meeting ngn pakcik2 & makcik2..diorang nak tau progress and nak tau tugas ape..so semalam da sign in tugas..rasanya ok..nanti nak update lagi..siapa pembantu2 mereka..bincang pasal ape yang x setel and bile nak kene setelkan..hope berjalan lancar..insyaallah..



p/s: CIKKIN!!! TOLON BERGERAK PANTAS SIKIT..LEMBS BETUL!! haishh~




pssstt..bersabarlah..bukan sume yang kita bayangkan itu..terjadi seperti yang di bayangkan..moga tak tersalah pilihan..insyaAllah..~






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selesai Konvo..Pre wed pulak...~

assalamualaikum..
hye sume..=)

alhamdulillah..selamat sudah upacara konvokesyen en tunang semalam..
cikkin dapat masuk dewan dengan mama..=)
siap dok depan lagi..huhu..

hadiah konvo sume da setel..hihi..
time kasih pada yang sudi bagi idea..
last2..cikkin bagi bear yang pakai mortar konvo tu + bunga + buku + kad + pakej bergambar..
hope en tunang suke..=)

korang..photographer ni memang best..
macam2 idea die suro kitorang post..
orangnye pon x sombong..senang bekerjasama..
tapi x tengok hasilnye lagi..sebab x dapat lagi..hihi
but saye yakin die akan bagi hasil yang menarik..
sebab mama pon layan die suro post camne..=)
kalo x menarik gak..mungkin kerna kami yang x pandai posing..

bagi yang masih mencari pre wed phoographer..boley laa contact en photog ni ye..
harga berbaloi2..=)

ni link beliau ye..boley la tengok2..
boley LIKE fanpage die juge..
or boley singgah blog die..

gamba en tunang di skrin..tapi name orang laen..huhu..borak lame sangat..sape suro..=p

******************************************************************************

ok la..actually tak de idea..nak update pasal ape..
sebabnye..
tengah pening nak wat storyboard love story ni..huhu..
segan laa nak reveal kisah cinta monyet ni..
tapi da orang nak sponsor pre wed kite..
harusla bersemangat dan memngetepikan rasa segan itu kan..hihi..

yess!! 
kisah pre wedding shoot yang cikkin pening2kan itu..
di entry SINI..
now da tak pening lagi..sebab abang ipar saya..
saudara Azrul (Pencerita) bermurah hati nak sponsor..
big yeayy!! untuk diri sendiri..
mungkin die happy dapat baby baru..
alhamdulillah..
rezeki..terima kasih untuk mummy & daddy sekeluarga.. =)

Baby Mohammad Aisy Putera & Kakak Puteri Nur Kamelia..love them!!


psstt..alhamdulillah..2 month to go..moga dipermudahkan..ibu..tolon doakan ikin ya..=)




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Konvo & Surprise yang tak jadi..


assalamualaikum...

haluuu sume..camne hari kalian sume harini ?
owh..hari ni cikkin sampai opis dengan keadaan kain yang basah kuyup dek kerana hujan lebat di pagi hari di kuala lumpur..huhu..pastu time berjalan sambil berpayung untuk naik ke ofis tadi..ade plak satu kereta besar lalu kat lopak air dengan laju nye..maka tempias nya terkena laa kat baju cikkin..nasib baik laa jalan atas divider..maka..air yang banyak itu terkena bahagian kain je laa..kalo tak..memang abis satu baju..huhu..da laa sejuk..kene aircond lagi..menggigil woo..huhu.. but now da tengah hari..da kering da..=)

abai kan cerita kebasahan pagi tadi..

*********************************************************************************

esok hari konvokesyen en tunang!!!
yeayy!!
CONGRATULATION sayang...
ni laa hasilnya setelah kamu berhempas pulas belajar dan di ajar selama 5 tahun..=)



actually nye..cikkin telah merancang satu sesi tangkapan gambar (photography) buat en tunang bersama family dan kawan2 nya..cengkonon nak bagi surprise laa..
sebabnye..time cikkin konvo aritu en tunang da mintak tolon membe die untuk amikkan gamba..siap mintak balik awal lagi..(time tu diorg praktikal cikgu..mane ley balik sesuka ati kan..) terharu sungguh..thanks syg..(^_~)

makanya..nak balas laa jasa diorg..cikkin nak wat surprise la dengan meminta tolon one of the photographer yang diorang suke..untuk amikkan gamba konvo diorang..tapi cikkin x bagitau siape photog tu..sekali..en tunang ternampak reminder kat hp cikkin..ade name photog tu..benci nye..terus ilang mood aritu...wuhuhu...

maka..oleh kerana surprise tu da tak menjadi..makanya..esok duit photog tu..cikkin paksa en tunang baya sendiri..muhahaha...aci x? hihi...*wink*



p/s: hmmm..sedang berkire2 nak bg adiah ape utk konvo en tunang esok..cukupkah dengan belanje photographer yang da tak surprise tu ek? hmm..any ideas fren?







pssttt..sepatutnye berasa gembira..tapi...humm..mungkin sedikit jeles barangkali..maaf..ini adalah saya..~




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~checklist hantaran #2~


Assalamualaikum...
memandangkan weekend aritu da setel lagi satu barang hantaran untuk cikkin..
maka hari ni nak update cheklist sket..
takut telupe..hihi..

hantaran forHER

  1. sireh junjung
  2. mas kahwin (rantai tangan+mas kahwin)
  3. kelengkapan solat (Telekung + buku agama)
  4. baju sepasang (baju batik + tudung)
  5. handbag
  6. perfume + facial treatment
  7. jam tangan
  8. kasut
  9. manisan (may b kek or coklat)
( status : 3/9 )


hantaran for HIM

  1. sireh junjung
  2. cincin + bunga rampai
  3. kelengkapan solat (sejadah + alquran + tasbih)
  4. baju batik + seluar
  5. set kulit (wallet+belt+bag)
  6. perfume
  7. jam tangan
  8. kasut
  9. buah
  10. coklat
  11. kek - anong tempah =)
 ( status : 3/11 )


tapi ..sape idea untuk gubah hantaran camne..dengan tema back to nature..
plizz share ye..thanks sume..=)



 *********************************************************************************


pesanan penaja:

The 2nd Malaysia International Shoe Festival at PWTC - 7-10 April 2011
boley masuk weekend list utk cari kasut nikah, sanding, tandang..hihi..=)





pssstt: semakin hari semakin sayang..tapi semakin hari semakin cuak juge..huhu..~



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Dugaan~

assalamualaikum...
dugaan apakah ini..?
 semua terjadi pada waktu yang sama..

surprise tak menjadi..
nenek sedara en tunang meninggal..
motor en tunang rosak di tengah jalan..
kereta ibu rosak pagi2 time nak pegi keje...
 
hmm..namun setiap yang terjadi itu ade hikmah yang tersendiri..
mungkin DIA nak menguji kesabaran hambanya..
mampukah mereka bersabar atas sume yang telah terjadi..
bersabarlah..kerana itu yang terbaik..~



psstt..Allah takkanmenguji hambanya melainkan di tahu hambanya mampu menempuhnya..~

 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

idea : Wang hantaran / Duit Mas Kahwin

 Assalamualaikum..
hello readers..moga kalian berada dalam sihat sejahtera hendaknye..
maaf la..mode penulisan saya bertukar2 mengikut mode dan keadaan sekeliling..hihi..

ok laa..harini nak cite pasal wang hantaran dan mas kahwin..korang tau tak ape mende tu? kalo yang biase didengar..

 
  • mas kahwin = wang wajib diberkan oleh si suami kepada si isteri..mengikut tempat (negeri) akad dilakukan..contohnye: di KL, mas kahwinnye rm 80..dan akan disebut semasa akad dilakukan..contohnye: "aku terima nikahnya..bla..bla..bla..bla..dengan mas kahwinnya..80 ringgit tunai.."
  • wang hantaran = wang lain yang diberikan  oleh pihak si suami kepada si isteri..yang biasanya..mengikut persetujuan bersama..dan wang ini biasanya akan digunakan oleh pihak si isteri untuk menjalan kan majlis kenduri..maksudnye..sukahatilah pihak isteri nak guna duit tu intuk ape..sama ada nak simpan, bagi parent or nak bagi2 kan duit tu..

tapi..dalam islam..tiada istilah hantaran atau wang hantaran..yang ada hanya mahar atau mas kahwin..

 
  • Mas kahwin / mahar bererti: pemberian dari suami kepada isterinya sebagai tanda kesungguhan cinta dan tanggungjawabnya, bukan sebagai bayaran. Mahar adalah syarat sahnya pernikahan, wajib ditunaikan seperti permintaan isteri ( Selama suami mampu ) kalau tidak disebutkan jumlahnya maka mengikuti mahar yang berlaku umum [ Mahar Misil]. Mahar itu boleh berupa barang atau manfaat seperti mengajarkan membaca, menulis dan sebagainya..
  • Dalil kewajipannya : yang bermaksud “Berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskawin-maskawin mereka." (Surah An-Nisa, ayat 4)
  • Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud: "Carilah untuk dijadikan mas kahwin, walaupun sebentuk cincin yang dibuat daripada besi." (Riwayat Bukhari) 
 (sumber: SINI dan SINI)

**********************************************************************************







kat sini cikkin nak share siket..bagi b2b selangor yang tak perasan macam cikkin ni ha..baru minggu lepas tau..bahawasanya.."Mulai Januari, 2010, tiada lagi istilah wang hantaran perkahwinan tetapi wang tersebut akan menjadi "maskahwin pernikahan" pasangan tersebut. Demikian dinyatakan oleh AF Tuan Haji Aluwi bin Parman, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Undang-undang Keluarga, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), ketika memberikan ucaptama di Seminar Pemantapan Pegawai Rundingcara Negeri Selangor 2009 pada 1 Disember, 2009 di Bilik Kuliah Pembangunan Keluarga Islam (BPKI), di Bangunan Sultan Idris Shah, Shah Alam Menurut beliau, selama ini wang hantaran pernikahan yang diterima oleh pengantin perempuan tidak dikira sebagai mas kahwin tetapi dengan peraturan baru ini, wang hantaran perkahwinan juga adalah mas kahwin dan akan dinyatakan sebagai mas kahwin pernikahan." "dan Pemberian-pemberian lain seperti sepersalinan, rantai emas atau sebagainya boleh diberikan mengikut persetujuan bersama." sumber : JAIS

maka tiada lagi istilah wang hantaran di selangor..wang hantaran dan mas kahwin akan digabungkan menjadi mas kahwin juga..misalnya jika wang hantaran anda rm 8000..mas kahwin selangor rm 300..maka..akad nanti akan di sebut " Aku terima nikahnya..bla..bla..binti bla..bla..dengan mas kahwinnya..rm 8300 tunai..(huwaa...mak cik kayo..) hihi..act cikkin baru tau mende ni time jumpe dengan WP aritu..bile cite part hantaran..die tanye..duit hantaran & mas kahwin nanti kitorang nk buat / bagi camne? sebab kat selangor..bukan akad rm 300 je..da kene sebut semua..maka kalo sebut..mesti kadi nak tengok duit tu kan (eh..betul ke? ) cikkin pon..erk..blurr..mase tu laa baru tau..sebab tak penah ade oarang bagitau pon..huhu..tapi kali salah..tolon betulkan ye..=)

pastu tadi belek fb SYOMIR IZWA..(diorang tengah buat sale..siap ade sale untuk lunch hour harini..cepat g terjah..!!!) cikkin jumpe laa gamba kat bawah ni..ade beberapa design dan color yang menarik..korang tengok sdiri kat fb die eyh..=)

cantik uoolls..sile grab cepat..cikkin off bajet..hanye boley tgk je..huhu..=(

haa...terus laa datang idea nak letak duit hantaran/ mas kahwin tu kat mane..ok x? ok x? hihi..kalo dapat yang siap matching ngan kasut cam kat atas ni.. lagiiiii..ok kan..hihi..

(sedang berusaha meyakinkan en tunang dengan idea saya..huhu..sebab die yang kene tolon beli..muhahaha...erk..=))

mula2 cikkin dan en tunang nak buat ala-ala jambangan bunga gitu..haa..guna sume duit singgit..memang rimbun setaman laa kan..pastu..bile pk pk balik..cam takut je..ilang sekuntum nanti..pastu..sape nak tolon buatkan..sume tangan x bedung.. (bunga tisu pandai laa sket..ecece..hihi..=p) nak suro orang luar buatkan..memang kene extra berhati2 plak la kan ..sbbnye..cousin penah kene..org tukang buat..cakap duit x cukup..and diorang mintak tambah..tapi bile kire2 lepas abis majlis..still short  beberapa keping..padahal da tambah da aritu..huuu~

adea lain..

gubahan bunga

gubahan kipas

gubahan dalam kotak..suke jugak..=)

letak dalam album..hmm..memang rapai buat camni kan..

kamo moden sket..buat cek..then letak dalam frame..idea ni yang sedang in..=)

biar apa pon idea kalian..moga persiapan dan majlis berjalan dengan lancar..bukan untuk menunjuk..cikkin saje nak share idea di sini.. ENJOY!!

happy preparing b2b..!!
happy holiday uoollzz..
jom terjah MATTA Fair...yuk..=)

 
 psssttt..tak sume yang kite nak..kite akan dapat..tapi kadang..kata2 perangsang dan semangat orang sekeliling..sgt bermakna..walapon die tau kite tak mampu lakukan..cubalah menyokong..bukan memperlekeh..~


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

DIY : Bunga Tissue


Assalamualaikum..

hye sume..musti kalian ingat cikkin da start projek bunga tissue ni kan..
maaf ye..belom lagi..just try2 je tadi..malu nak tunjuk..hihi..(^_^!)

enrty ni di buat untuk menyimpan link Tutorial Bunga Tissue yang telah di buat oleh mereka2 yang pakar, kreatif, dan dikagumi oleh cikkin..sangat cantik hokey..jeles!!

******************************************************************************

link yang pertama adalah daripada Cik Puteri..D.I.Y : bunga tisu carnation ..suke entry ni..siap bagitau barang yang diperlukan lagi..die punye bunga pon double layer..cantik bangat!!

hasil DIY bunga tisu cik puteri


link yang kedua adalah dari cik kak Kasut Pink..DIY Bunga Kertas tisu..yang ni pon bagus..alternatif daripada guna tisu yang cepat layu pabila terkena air..gantikan dengan crepe paper versi lembut (bak kate tuan punye tutor)..=)

Hasil DIY bunga paper crepe cik Kasut Pink


link yang ketiga adalah daripada cik Lela..DIY : Bunge Telur Tissue Versi Origami Paper ( try) beliau tak bg tutorial tapi bagi cadangan guna paper laen (selain tissue & crepe paper)..beliau guna kertas origami..haa..menarik kan..(dengar cite cik lela sedang berusaha menyiapkan projek bunga tissu/Origaminya..slamat berjaya ya..=))

Hasil DIY bunga origami cik Lela


lagi satu..kalo nak buat Paper Flowers from Cupcake Liners pon boley..cantik juga..bole klik SINI k..



klik SINI pon boley..ade tutorial untuk bunga tissue juga..yang ade highlight kat tepi dengan kaler magic..cantik sangat..



dan link2 yang lain dan seterusnya..cikkin akan update lagi bile terserempk ye..saje nak share..hihi..=)


UPDATE!!

ni lagi link yang cikkin jumpe..Ruffled..lagi meriah..macam2 jenis bunge die tunjuk care..dapat idea juga selain bunga pahar nak tepek kat mane..hihi..*suke*.. time kasih cik mizzunderstood..hihi..=)




********************************************************************************

hmm..actually cikkin memang berkenan sangat nak buat bunga ni as bunga pahar nnti..tapi nak buat versi gantung..sebab ibu x mo yang cucuk2 tu..die nak yang gantung..pesen baru katenye..tapi bile pikir bunga ni akan layu bila terkena hujan..bahkan percikkan air pon die akan layu kan..cikkin kene pk 16 kali untuk teruskan ke tak projek bunga tisu ni..sebab majlis nanti outdoor..or kene pk and cari tempat/ deco laen yang boley digunakan bunga tissu ni..eh..tapi ketas origami tu mcm boley kan kalo terpecik air..hihi (nak jugak! lalalla~~)

sebelum tu..ce korang tengok gamba bawah ni...

^
^
^
^
^






















cubaan pertama: GAGAL atau BERJAYA?



hihihi..jangan gelak..mesti korang ingat cikkin poyo je tannye macam2 and buat entry tutorial ni..tapi x pnah try pon..tu cikkin da buat..malu nak tunjuk je..hihi..tadi time lunch cikkin x turun..tepandang lebihan tissu makan lontong pagi tadi (memang slalu amik tisu lebih..hihi..) terus tergerak hati nak try..macam susah..rupenye ponyok2 je..hihi..tapi x kemas laa kan..kalo nak bg orang kene wat kemas2 and cantik2..tengah die pon cikkin tebuk pakai ubat stapler je..huhu..perlu berusaha memperbaiki lagi..yeahh!! gambate cikkin !!





psstt..hendak seribu daya..tak mboh seribu dalih..kan girls...=)




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS